1980-1981
Stagejaar op de Flevoland
Destijds moesten we nog een vol jaar (365 dagen) aan boord zijn en daarbij een stage dagboek maken van 365 bladzijden. Een prachtige ervaring die ik niet graag had gemist, zowel technisch als persoonlijk.
Aan boord leerde je hoe makkelijk het eigenlijk was om op school kennis op te doen ipv aan boord. In die tijd nog geen internet en zelfs nog geen telefoon. Alleen een kortegolf verbinding die rond 4 uur snachts het best bruikbaar was. Gelukkig was er wel een zeer goede technische bibliotheek aan boord om alle manuals en schemas van alle apparatuur te doorgronden.

1982
Einde zeevaartschool
Helaas werd de Koninklijke Hollandse Lloyd opgeheven tijdens de laatste stage reis die ik in 1981 maakte. Bij terugkomst op school bleek dat van de ruim 40 man ik een van de 3-4 man was die leuk gevaren had en ook nog daadwerkelijk in havens aankwam. Daarom besloot ik niet verder te gaan met de grote vaart, na het examen in 1982 besloot ik in de bagger te gaan werken.
het eerste schip waar ik op geplaatst werd was w.d. Tideway van Bos en Kalis.
1983
w.d. Tideway
Een bijzonder schip om op te varen. De hoofdmotoren waren hetzelfde vermogen als de pomp motoren. Tijdens het zuigen stonden die (+/- 2x 4000 kW) motoren letterlijk te rukken en trekken aan hun fundatie. Bij die afmetingen een indrukwekkend gezicht.

2e machinist op de Mitra
De Mitra was in die tijd het splinternieuwe schip van rijkswaterstaat directie noordzee. Het was uitgerust met een DP systeem, voor die tijd nog redelijk bijzonder. Er was een probleem met het DP systeem, en al enkele weken of maanden waren de motor leverancier en de DP leverancier elkaar het leven zuur aan het maken. Voor mij zo vers van de zeevaartschool niet iets om je flink mee te bemoeien. Maar na een tijdje zag ik mijn kans schoon en stelde voor een test te doen om de hysteresis te bepalen van de controle overdracht van DP naar de dieselmotoren. Daar kwam een bijzonder slecht resultaat uit waardoor ik binnen enkele dagen het probleem had gevonden. Het bleek een ongelukkig type mechanische koppeling tussen een lineaire verstelling van de DP die een roterende verstelas van de diesel moest aansturen. Dat zat niet lekker, met veel speling en ook nog super niet lineair vanwege een ongelukkige configuratie. Nadat dat opgelost was werkte alles naar behoren.

Andere schepen waar ik als invalmachinist op heb gevaren
Koude start van de Caterpillar motoren op de Smal Agt gaf een geluid alsof ze zo konden ontploffen, maar eenmaal warm draaien ze als een zonnetje. Met regelmaat met een pieper op zak in het weekend vanwege oproepbaarheid voor oliebestrijdings werkzaamheden.
